BALUMA,
Moje Konto  |  Zawartość koszyka  |  Zamówienie
ZNAJDŹ PRODUKT:

Wyszukiwanie zaawansowane
O nas Rowery Ramy Koła Części Współpraca B2B BLOG
jQuery Carousel

6 trików, które usprawnią twój rower ostre koło (i nie tylko taki).

rower ostre kołoO rower tak jak o samochód trzeba od czasu do czasu zadbać. I dokonywać okresowych przeglądów by szybko zniwelować usterki, które jeżeli się pogłębią będą nas dużo kosztowały z uwagi na potrzebę wymiany części. Jeżeli będziemy o tym pamiętali to rower będzie służył nam latami.
I takie pytanie jest zadawane często: w jaki sposób w ciągu 30minutowej wizyty w warsztacie rower może zyskać nowe życie? Otóż wcale nie trzeba wydawać wielkich pieniędzy (oczywiście jeżeli nic w nim nie jest zepsute lub tak zużyte, że jedynie nadaje się do wymiany) by na naszym rowerze jeździło się tak jakby dopiero prawie co wyjechał jako nowy.

rower ostre koło 1. Pierwszym największym grzechem rowerzystów jest zbyt rzadkie pompowanie opon lub jeżdżenie na zbyt niskim ciśnieniu w oponach.

Dbanie o prawidłowe ciśnienie jest pierwszą i podstawą czynnością jaką powinno się wykonywać w naszym rowerze. Dętka rowerowa nie trzyma aż tak dobrze ciśnienia jak np. opona samochodowa dlatego warto przynajmniej raz w miesiącu sprawdzić ciśnienie. Dlaczego to takie ważne? Otóż nie napompowana opona bardzo szybko się zużywa a do tego powoduje ogromne opory toczenia w trakcie jazdy. Tylko ta - jakby się mogło wydawać - błaha sprawa może skutecznie uniemożliwić nam odczuwanie radości z jazdy, ponieważ po np. 10 km pedałowania na takim ciężko toczącym się rowerze może nam się odechcieć wszystkiego. Ciśnienie opon jest zależne od rodzaju opony, jej jakości przeznaczenia itp. Żeby określić prawidłowe ciśnienie należy się sugerować opisem na oponie, np. 4.0 – 6.0 bar i pompować mniej więcej w środek tego zakresu co sprawi że jak np. napompujemy koło do 5 barów to po miesiącu będziemy mieli tam 4 bary, więc ponownie dopompujemy je na 5bar. Tym samym cały czas będziemy jeździli na prawidłowym ciśnieniu w oponach.

rower ostre koło 2. Następnym grzechem jest brak dbałości o napęd roweru lub tym bardziej nieprawidłowe dbanie o taki napęd.

Łańcuch, kaseta i korba to serce naszego roweru, więc powinno się o nie dbać jak o silnik samochodu. Często powodem zgrzytów i nieprawidłowości w działaniu jest po prostu brud zalegający na mechanizmach dlatego warto czyścić te elementy szmatką, a kasetę od czasu do czasu też wyczyścić stosując mały śrubokręcik plus szmatkę. I pamiętajmy - nigdy nie smarujmy łańcucha żadnym wd40, innym smarem niewiadomego pochodzenia czy smarem rowerowym, ale na trudne warunki pogodowe. Wszystkie te rzeczy działają na nas napęd uśmiercająco. Są bardzo lepkie i przyciągają piasek jak lep na muchy. Prawidłowo powinno nasmarować taki łańcuch smarem teflonowym by niwelować piski nienasmarowanych mechanizmów - smarowania nie trzeba dużo, wystarczy odrobinka.

rower ostre koło 3. Następny grzech to zbyt słabo działające hamulce (a szczególni tylny hamulec)

Linka hamulcowa jak każda rzecz mechaniczna z czasem ulega zużyciu (konkretnie rozciągnięciu). Także od czasu do czasu powinno się lekko dociągnąć linkę do szczęk hamulcowych by łapały koło z odpowiednią, bezpieczną siłą. Operacja naprawdę to parę chwil a zwiększa komfort jazdy i skuteczność hamowania, a tym samym bezpieczeństwo jazdy.

4. Niedokręcone stery w rowerze

O tej części nawet niewiele rowerzystów wie, że istnieje – częste stuki podczas jazdy, tzw. luźny widelec (albo ciężko przesuwające się stery) czy problemy ze skręcaniem są spowodowane niedokręceniem sterów. Przy sterach starych klasycznych wystarczy parę wprawnych ruchów kluczem 32, a przy sterach Ahead odpowiednie użycie imbusów i takie luzy są zniwelowane. Warto raz na rok czy najpóźniej kilka lat całkowicie przeczyścić i nasmarować stery.

rower ostre koło 5. Luźny zużyty suport lub niedokręcona korba

Powoduje to we mnie mieszane uczucia jak widzę osoby jeżdżące na chybotającej się korbie czy suporcie, w którym na sucho trzeba użyć ogromnej siły by go w ogóle zakręcić. Pamiętajmy, ze to miejsce przenosi naszą siłę nóg. Jeżeli cokolwiek niedobrego będzie z nim się działo nasza energia będzie zwyczajnie marnotrawiona – jak to się mówi: „para w gwizdek”. Dlatego warto ten element sprawdzić. Zasada jest bardzo prosta: łapiemy prawe i lewe ramie korby i próbujemy wywierać nacisk na korbę - jeżeli korba ma jakieś luzy / odchyły zacznie ruszać się i odchylać nienaturalnie. Jest to znak, że coś w naszym sercu roweru jest nie tak.

6.  Źle ustawione lub nieodpowiednio dobrane siodełko

Tak, bolące 4 litery to częsty problem. Pamiętajcie, że siodełko powinno być ustawione idealnie w poziomie do podłoża lub pod lekkim skosem w dół w kierunku ziemi.  Wysokość sztycy i prawidłowa odległość do pedałów (gdy pedał jest w dole to staw kolanowy musi być lekko zgięty – noga nie może być w pełni wyprostowana) to też druga rzecz, która powinna być idealnie ustawiona. Każde nieprawidłowe ustawienie tych elementów będzie skutkowało niewygodą poruszania się i siedzenia na takim siodełku oraz nieprawidłowym przekazywaniu swojej energii na pedały rowerowe.


autor: Łukasz Szczęsny
dostawa
Regulamin
RODO
Dostawa i płatność
Kontakt
email: info@baluma.pl
kom: +48 515 717 997
Sledź nas: