BALUMA,
Moje Konto  |  Koszyk koszyk  |  Zamówienie
ZNAJDŹ PRODUKT:

Wyszukiwanie zaawansowane

Email: info@baluma.pl
Tel.: +48 515 717 997
PN-PT – 9:00-17:00, SB – 09:00-16:00
O nas Rowery Ramy Koła Części Współpraca B2B BLOG
jQuery Carousel

Jak zbudować rower typu single speed?

rower single speed Rower typu single speed możemy zbudować dwojako tzn. jako podstawa projektu może nam służyć rama torowa do ostrego koła lub rama szosowa. W artykule postaramy się opisać wady i zalety obu rozwiązań:

Budowa roweru typu single speed na ramie torowej
Rama – ramy torowe są bardziej spójne, mniej rozlazłe - tylko co to w szczegółach oznacza? Zazwyczaj ramy torowe posiadają rurę podsiodłową równej długości rury poziomej, lub pozioma rura może być nawet trochę krótsza. Geometria takiej ramy też jest bardziej spójna co oznacza, że lepiej czujemy rower.

rower ostre koło Rama - aspekt opon. Niestety spójność ram torowych wywiera znaczący wpływ na rozmiar opon jaki możemy w niej zastosować. Zazwyczaj maksymalny rozmiar opon to w niektórych ramach tylko 700 x 30 c.

Rama - aspekt kół. Ramy typu ostre koło mają rozstawy tylnych widełek 120 mm. Co to dla nas oznacza? Bardzo dużo. Jedyny napęd jaki możemy zastosować w tego rodzaju ramie to napęd jednorzędowy. Dodatkowo koła z piastą typu flip flop i rozstawem 120 mm są bardzo drogie (jednocześnie często bardzo ładne i kolorowe co w pewnym stopniu rekompensuje cenę), więc wybierając ramę torową warto brać pod uwagę wysoką cenę kół (żeby nas nie zaskoczyła). Będzie ona miała dość duży udział kosztowy w naszym projekcie.

Przelotki hamulcowe – często ramy torowe można tak nazwać że są ‘wybitnie torowe’ - a co to oznacza? Że nie maja przelotek do tylnej szczeki hamulcowej ani otworu do zamontowania tej szczęki. Wiec jeżeli ktoś na takiej ramie chce zbudować rower typu single speed będzie musiał się troszeczkę pomęczyć z zamontowaniem tylnego hamulca.

rower single speed Podsumowując: zawsze będziemy doradzali by budować single speed’a na podstawie od ramy torowej. Ma to wiele plusów technicznych i można tez bardziej zaszaleć z doborem części, a dodatkowo części torowe są bardzo wytrzymałe (muszą wytrzymać naprawdę duże siły). Rozwiązanie będzie o wiele droższe ale tutaj cena jest odpowiednia do osiągów. Ostatecznie na rzeczach ‘dla siebie’ nie powinno się oszczędzać - w końcu ma być to nasz rower marzeń.

Budowa roweru single speed na ramie szosowej:
Rama – ramy szosowe są bardziej „ jamnikowate”, posiadają dłuższą rurę górną od rury podsiodłowej, a więc na ramie szosowej będziemy mieli jeszcze bardzie ‘leżącą’ pozycję przy kierowaniu. Geometria takiej ramy jest trochę mniej spójna co oznacza że rower taki trochę słabiej reaguje na polecenia w stosunku do ram torowych.

Rama - aspekt opon. Przy ramach szosowych możemy już zastosować trochę szersze opony, nie za wiele ale jednak - my spotkaliśmy się z ramami szosowymi które maksymalnie przyjęłyby oponę 700 x 35 c.

rower ostre kołoRama - aspekt kół. Przy ramach szosowych mamy możliwość późniejszej konwersji takiego roweru spowrotem na rower szosowy lub odwrotnie: z szosowego na single speed. Wybór kół szosowych jest umiarkowany (nie mamy np. aż tak dużego wyboru kolorystycznego), ale za to koła są tańsze. Koła szosowe są dobre do jazdy codziennej jednak są bardziej delikatne i jeżeli myślisz o jakiś trikach czy ewolucjach na rowerze takie koła na pewno się do tego nie nadają. Jest to zazwyczaj jazda po prostym asfalcie.

Przelotki hamulcowe – ramy szosowe posiadają przelotki pod tylni hamulec jak i przelotki przerzutkowe. Także o montaż jakichkolwiek linek w tym rowerze nie musimy się martwić.

Dłuższy suport – przez to, że widełki tylne maja 135 mm musimy liczyć się z tym, że suport będzie musiał być dłuższy aby korba nie wadziła o tylny trójkąt ramy. Ramy szosowe po konwersji na single speed maja bardzo krzywą linię łańcucha, a w konsekwencji nasz napęd nie przekazuje siły dość poprawnie. Dodatkowo napęd jest bardzo głośny.

Podsumowując: oczywiście jeżeli masz starą szosówkę i chcesz zobaczyć jak się jeździ na rowerze z jednym przełożeniem to proszę bardzo - spróbuj. Rower będzie nadawał się do jazdy, poczujesz jak się jeździ na jednym przełożeniu. Rower będzie miał oczywiście trochę plusów i minusów aczkolwiek da się na nim jeździć i poczuć jak się użytkuje single speed. Jednak całkowicie odradzamy budowanie nowego roweru na podstawie ramy szosowej bo ilość minusów znacznie przewyższa ilość plusów. Właściwie elementem dyskwalifikującym takie rozwiązanie techniczne (błąd kategoryczny) jest krzywa linia łańcucha.

autor: Łukasz Szczęsny
Regulamin
RODO
Dostawa i płatność
Dane kontaktowe
email: info@baluma.pl
kom: +48 515 717 997
Sledź nas: