BALUMA,
Moje Konto  |  Zawartość koszyka  |  Zamówienie
ZNAJDŹ PRODUKT:

Wyszukiwanie zaawansowane
O nas Rowery Ramy Koła Części Współpraca B2B BLOG
jQuery Carousel

Ostre koło czy single speed?

„Ostre koło czy single speed” – odwieczne pytanie osób, które zetknęły się już z rowerem typu ostre koło, a chcą nabyć swój pierwszy rower jednobiegowy.
Gdybyśmy mieli rozpatrywać ten wybór z punktu widzenia bezpieczeństwa to lepiej wybrać rower typu single speed bo ma hamulce. Natomiast na ostre koło warto byłoby się zdecydować w przyszłości na zasadzie „jak się nauczę trochę jeździć”. W tym artykule zacznę najpierw od opisu czym jest ostre koło a czym single speed, a później przejdę do wad i zalet każdego rozwiązania.

Ostre koło – co to za rower?
Ostre koło – technicznie ujmując – jest to rower, który tak jak stare rowery (sprzed ponad 100 lat) ma połączone na sztywno korbę z tylnym kołem poprzez zębatkę torową i łańcuch. To oznacza, że podczas jazdy musimy cały czas pedałować. Hamowanie takim rowerem odbywa się poprzez zwolnienie obrotu korby siłą własnych mięśni nóg (lub całkowite zablokowanie takiej korby). Zagłębiając się w szczegóły techniczne taki rower musi posiadać haki poziome i rozstaw z tyłu 120 mm. Powinien tez posiadać małe prześwity na widelcu i z tyłu - by rama była spójna i mieściły się tam cienkie opony - choć teraz rynek rowerów ostrokołowych idzie bardziej w stronę miejsko-leśnych ‘pomykaczy’ gdzie poprzez większe opony możemy wjechać takim rowerem do lasu i jest nam wygodniej pokonać np. miejskie dziury w drogach. Ostre koła powinny posiadać o wiele lepszej jakości napęd: suport, korbę czy łańcuch. Właśnie napęd odgrywa tutaj znaczącą rolę bo wszystkie polecenia jak i największe przeciążenia występują właśnie tam. Więc z reguły w rowerze tego typu na napędzie się nie oszczędza.

Single speed – co to za rower?
Single speed jest to rower - jak sama nazwa wskazuje - z jednym przełożeniem. W tym rowerze nie musimy już cały czas pedałować, ponieważ tylne koło z korbą jest połączone przez wolnobieg, który w momencie gdy nie pedałujemy samoistnie się obraca. Rower typu single speed posiada już hamulce, ponieważ już nie możemy zablokować w nim korby. Rowerem single speed zwykło się nazywać każdy rower, który ma tylko jedno przełożenie i zamontowane hamulce. Mogą tu już być haki pionowe, możesz przerobić swój stary rower z przerzutką na single speed. Gdy w ostrym kole wstawimy hamulce i wolnobieg tez będzie single speedem i nadal taki rower będzie mieści się w tej kategorii.

Ostre koło to nie rower – to stan umysłu
Myślisz sobie – po co ktoś wydaje na rower typu ostre koło ogromne pieniądze i musi w dodatku cały czas pedałować, wkładać ogromną siłę w hamowanie ryzykując przy tym kontuzję (działają wtedy duże siły na nogi – konkretnie na układ kostno-stawowy i mięśniowy). To wydaje się być bardzo męczące i zabierać całą frajdę z jazdy. Otóż ostre koło to rower dla pasjonatów – „jeśli nie czujesz tego, nie wchodź w to i nie pytaj dlaczego”. Dla każdego ostrokołowca taki rower to pasja. Po pierwsze wygląd takiego roweru odzwierciedla użytkownika, a każda chwila z jazdy przez to że nie jest aż taka prosta daje ogromną frajdę, ponieważ trzeba tak jak w szachach przewidzieć ruch przeciwnika wstecz. Na rowerze trzeba cały czas jechać i myśleć jak pokonać miejskie przeszkody. Dlatego poprzez synergię i połączenie z rowerem po prostu go czujemy. Rower staje się naszymi drugimi nogami. A dokładność i precyzyjność takiego roweru jest liczona w milimetrach. Stajesz się połączony rowerem w jedną całość. To dlatego jak już ktoś liznął trochę ostrego koła często mówi, że nie wyobraża sobie jazdy już na innym rowerze w mieście.

Single speed - lekkość i bezpieczeństwo przed wszystkim
Dlaczego rower single speed jest nadal popularny skoro wymyślono już kasetę 12 rzędową i niezliczoną ilość konfiguracji przełożeń? Właśnie dlatego, że do szczęścia nie potrzeba nam dużo. Przeciętny użytkownik roweru prawie wcale nie używa przerzutek, a często jazda po mieście po płaskim terenie nie jest wymagająca. Rower single speed jest lżejszy bo nie posiada niezliczonej ilości osprzętu takiej jak: kasety, manetki linek czy przerzutki. Do tego taki rower jest mało awaryjny, ponieważ łańcuch nie pracuje pomiędzy zębatkami, a przerzutek nie ma wiec nie wymagają regulacji. W rowerze typu single speed wystarczy tylko okresowo wymienić łańcuch i wolnobieg i gotowe. Nie ma w jego konstrukcji ‘większej filozofii’, a takie naprawy by rower był zawsze na chodzie możemy wykonać nawet sami. Stąd rower single speed ma swoich zwolenników.

Części osób nie podoba się rower typu single speed z uwagi na to, że ma klamki hamulców i linki - co znacznie zaburza minimalizm i kompozycję takiego roweru. Dodatkowo gdy – tak jak w ostrym kole – łańcuch nie jest połączony z zębatką torową to nie ma się już takiego czucia w rowerze. Jednakże polecam każdemu z całego serca rowery typu single speed. Nie każdy musi czuć ‘to coś’ na rowerze. Zresztą nawet ostrokołowcy czasami przesiadają się na single. Często jakieś kontuzje czy po prostu zdrowie nie pozwalają jeździć cały czas na pełnych obrotach (jazda na ostrym wymaga jednak dość dobrej kondycji). Następne to względy bezpieczeństwa - jeżeli ktoś w pełni nie umie opanować roweru typu ostre koło to lepiej by przesiadł się na rower typu single speed z hamulcami. Bezpieczeństwo swoje i innych jest przecież najważniejsze.


autor: Łukasz Szczęsny
dostawa
Regulamin
RODO
Dostawa i płatność
Kontakt
email: info@baluma.pl
kom: +48 515 717 997
Sledź nas: